Infotrend - Digitalizacija, publikovanje i IT.

 


Stogodišnje banatske pruge


 

Izgradnja železničke mreže u Banatu, na današnjoj teritoriji Srbije, obuhvata dva perioda: austrougarski period (1854-1916) i period novouspostavljene Jugoslavije, posle Prvog svetskog rata (1918-1945). Do kraja Prvog svetskog rata teritorija Vojvodine bila je u sastavu Austrougarske. Intenzivo širenje železničkih mreža u Evropi i Austrougarskoj obuhvatilo je i Vojvodinu, a Austrougarska pruge je gradila do 1916. godine.

Prva pruga na današnjoj teritoriji Srbije i Banata izgrađena je 1854. godine. Povezala je Aninu i Oravicu (danas Rumunija), a preko Jasenova i Bele Crkve u Srbiji (28 km), Baziaš u Rumuniji.

Železnička stanica Jasenovo izgrađena je 1854. godine

Železnička stanica Jasenovo izgrađena je 1854. godine (juni 2021)

Prvobitna namena pruge bila je da se ugalj iz Anine preveze do Baziaša na Dunavu. Zahvaljujući prednostima železnice, uspostavljen je i putnički saobraćaj od Baziaša ka drugim delovima Carstva. Značaj tadašnje, jedinstvene evropske železničke mreže ilustruje putovanje austrijskog cara Franaca Jozefa u Egipat, na svečano otvaranje Sueckog kanala, koje je organizovano 17. novembra 1869. godine. Car je krenuo iz Beča i doputovao u Bazijaš, preko Segedina, Temišvara, Oravice, Jasenova i Bele Crkve. Iz Bazijaša je lađom putovao Dunavom, zatim Crnim i Sredozemnim morem - sve do Egipta.

Mapa stogodišnjih banatskih pruga

Mapa stogodišnjih banatskih pruga (Map data © 2021 Google)

Po završetku Prvog svetskog rata izgrađene su pruge Orlovat - Knićanin (1925, 24,9 km) i Titel - Knićanin (1927, 2,7 km). Poslednja pruga, Dunav stanica (Beograd) - Pančevo, dužine 26,3km, završena je nakon izgradnje Pančevačkog mosta preko Dunava. Pruga je otvorena za saobraćaj 1935. godine.

Železnička stanica Orlovat, skretnica iz 1915. godine

Železnička stanica Orlovat, skretnica iz 1915. godine (juli 2021)

Poslednje decenije XX i početak XXI veka karakteriše proces prelaska sa železničkog saobraćaja na drumski saobraćaje. Posle 150 godina od puštanja u saobraćaj prve pruge, većina pruga u Banatu zatvorena je.

Mehanički signali na uslasku u železničku stanicu Alibunar

Mehanički signali na uslasku u železničku stanicu Alibunar (juli 2021)

### Putovanje banatskim prugama od stanice do stanice ###

NAPOMENA:

Projekat  "Tehničko i arhitektonsko nasleđe na prugama Banata" finansijski je podržalo Ministarstvo kulture i informisanja RS. Projekat je realizovan tokom 2021. godine.