Stogodišnje banatske pruge
Izgradnja železničke mreže u Banatu, na današnjoj teritoriji Srbije, obuhvata dva perioda: austrougarski period (1854-1916) i period novouspostavljene Jugoslavije, posle Prvog svetskog rata (1918-1945). Do kraja Prvog svetskog rata teritorija Vojvodine bila je u sastavu Austrougarske. Intenzivo širenje železničkih mreža u Evropi i Austrougarskoj obuhvatilo je i Vojvodinu, a Austrougarska pruge je gradila do 1916. godine.
Prva pruga na današnjoj teritoriji Srbije i Banata izgrađena je 1854. godine. Povezala je Aninu i Oravicu (danas Rumunija), a preko Jasenova i Bele Crkve u Srbiji (28 km), Baziaš u Rumuniji.
Železnička stanica Jasenovo izgrađena je 1854. godine (juni 2021)
Prvobitna namena pruge bila je da se ugalj iz Anine preveze do Baziaša na Dunavu. Zahvaljujući prednostima železnice, uspostavljen je i putnički saobraćaj od Baziaša ka drugim delovima Carstva. Značaj tadašnje, jedinstvene evropske železničke mreže ilustruje putovanje austrijskog cara Franaca Jozefa u Egipat, na svečano otvaranje Sueckog kanala, koje je organizovano 17. novembra 1869. godine. Car je krenuo iz Beča i doputovao u Bazijaš, preko Segedina, Temišvara, Oravice, Jasenova i Bele Crkve. Iz Bazijaša je lađom putovao Dunavom, zatim Crnim i Sredozemnim morem - sve do Egipta.
Mapa stogodišnjih banatskih pruga (Map data © 2021 Google)
Po završetku Prvog svetskog rata izgrađene su pruge Orlovat - Knićanin (1925, 24,9 km) i Titel - Knićanin (1927, 2,7 km). Poslednja pruga, Dunav stanica (Beograd) - Pančevo, dužine 26,3km, završena je nakon izgradnje Pančevačkog mosta preko Dunava. Pruga je otvorena za saobraćaj 1935. godine.
Železnička stanica Orlovat, skretnica iz 1915. godine (juli 2021)
Poslednje decenije XX i početak XXI veka karakteriše proces prelaska sa železničkog saobraćaja na drumski saobraćaje. Posle 150 godina od puštanja u saobraćaj prve pruge, većina pruga u Banatu zatvorena je.
Mehanički signali na uslasku u železničku stanicu Alibunar (juli 2021)
### Putovanje banatskim prugama od stanice do stanice ###
NAPOMENA:
Projekat "Tehničko i arhitektonsko nasleđe na prugama Banata" finansijski je podržalo Ministarstvo kulture i informisanja RS. Projekat je realizovan tokom 2021. godine.